16 tipů na úspěšné Vánoce na e-shopu
Vánoce jsou u většiny e-shopů vrcholem sezóny. Vždycky záleží, jak se na ně připravíte a pak, jak moc jste během posledních 2-3 měsíců roku efektivní. Přesně tohle často rozhoduje o tom, jak pro vás celý rok skončí. Řada e-shopů dokáže během posledních 3 měsíců roku znásobit svůj dosavadní obrat a proto je fakt klíčové tuhle fázi roku zvládnout na jedničku. Já jsem vám za mě připravil celkem 16 tipů, které dokáží výrazně přispět k tomu, že na Vánoce prodáte nejen více, ale hlavně budete pracovat efektivně a nespadne vám celý e-shop, jak se říká, na hlavu.
(1) Téhle chyby v kategoriích se určitě vyvarujte
Projděte si kategorie, abyste si zkontrolovali, jaké produkty v nich zobrazujete na prvních pozicích. Jde o to, abyste jako první nezobrazovali produkty, které jsou na dotaz nebo nejsou skladem… Tuhle kontrolu můžete buďto provést ručně nebo si to nechat doprogramovat v rámci řešení. Pokud váš e-shop běží na Shoptetu, tak tam můžete využít speciální doplněk od Brani, který se přesně o tohle postará a pohlídá za vás, aby se na prvních místech zobrazovaly ty správné produkty. My tento doplněk na našem e-shopu používáme a funguje parádně.
Každopádně pokud tuto kontrolu a nastavení budete řešit ručně, tak vám to zabere nějaký čas, ale vydělá vám to hodně peněz. Není nic horšího, než když na prvních místech v kategoriích máte produkty, které nemáte skladem. To je naprosto zbytečný vlastní gól.
(2) Klíčové produkty musí být 100% vyladěné
(3) Kategorie "drobné radosti" funguje skvěle
(4) Jak získat peníze na nákup důležitého zboží
Optimalizujte váš sklad – tohle je spíš tip do příštího roku, na letošní Vánoce už to nestihnete, pokud jste to nezačali řešit pár měsíců zpátky… Každopádně je naprosto běžná věc, že máte na skladě zboží za několik miliónů, ale to se teď neprodává, prostě ho teď zákazníci nechtějí, no a jako naschvál by se prodávalo by to, co na skladě nemáte… Tzn. nemáte cash flow na nové zboží, na to, které by se teď prodávalo…
Tady je potřeba vždycky přemýšlet dopředu, protože tahle strategie vás v konečném důsledku může stát hodně peněz, které buďto budete mít nebo nebudete. Nestujte na produktech, věci, které se neprodávají vám jsou na skladě k ničemu a velmi často nepřijde lepší doba, kdy je dobře prodáte, když vám prostě leží už několik měsíců… Udělejte dopředu výprodeje, abyste měli kapitál na ty klíčové produkty, které během rozhodující fáze roku dokáže velmi dobře zpeněžit… Když je mít nebudete, tak nic neprodáte…Během Vánoc u vás také nakoupí řada úplně nových zákazníků.
(5) Vánoční vstupní stránky
Připravte si vánoční vstupní stránky – ty se mohou jmenovat „dárek pro babičku, dědečka atd“.. Tohle je super věc a musíte na ní myslet zase dopředu. Ideálně tyto stránky vytvořit, prolinkovat, klasicky popsat a nechat je běžet celý rok, aby se zaindexovaly a na Vánoce vám už pojedou v rámci SEO parádně… Jasně, během roku vám tolik výsledků nepřinesou, dárek pro dědečka se nehledá úplně každý den, ale na druhou stranu i během roku se pár lidí najde, kteří chtějí inspiraci právě na tyto dárky… No a na Vánoce jsou tyhle kategorie úplně skvělým zdrojem prodejů a konverzí…
Do těchto kategorií můžete dát často jen drobnosti (lidé si často nedokáží přesně představit, co by právě z těhle malých věcí mohli pořídit jako dárek…). Pokud to chcete posunout ještě dál, tak tyhle kategorie můžete mít rozdělené jako třeba Alza, která má v každé kategorii ještě rozcestník podle ceny… Tzn. dárky do 200Kč, do 500Kč, do 1000Kč…
Každopádně tyhle vstupní stránky mějte viditelné celý rok s tím rozdílem, že na Vánoce je můžete vytáhnout ještě výš – zobrazit je na homepage, v menu, prolinkovat je z bannerů v kategoriích atd, rovnou z HP, kde můžete mít jednoduchý banner „tip na dárek pro dědečka“, v našem případě tip na super dárek pro každého hokejistu atd… Pojďme se podívat na pár ukázek… Takhle pracuje s těmito stránkami třeba Alza, tady se můžete podívat jak vypadají dárky pro dědečka na Slevomatu, takhle třeba na e-shopu Ovečkárna, které ji mají také perfektně zpracovanou, takhle pak třeba na Tchibo atd… Malá věc, která funguje skvěle…
(6) Věrnostní program o Vánocích
Věrnostní program – pokud ho máte, tak s ním pracujte právě teď, tedy před Vánoci ještě víc. Můžete dát vědět zákazníkům například: „máme tuhle speciální kategorii, ale vy máte dva dny navíc si vybrat než tyto produkty ukážeme ostatním… Vidíte to jen vy…“ Vaši věrní zákazníci tak dostanou něco navíc… Je to maličkost, která funguje perfektně.
(7) Remarketingujte chytře
Zapojte remarketing – reklama je stále dražší a často i méně účinnější. Můžeme zmínit třeba nedávnou aktualizaci iOS 15, které přišla v roce už v roce 2021 a díky které se výrazně zhoršily výsledky a dosah FB reklam. Úpravy cookies hrají také významnou roli v efektivitě nejenom reportingu reklam, ale i samozřejmě jejich dosahu. Proto na to musíte jít trochu chytřeji.
Ukázka jak ukazují možnost zabalení zboží na e-shopu bellarose.cz
Co kdybyste třeba spustili remarketing na stránku jak balíte vaše produkty…? Mají vaši zákaznici nějaké obavy? Ukažte jim, že je mít nemusí… Hezky s tím pracují třeba na e-shopu bellarose, i když by stránka s informacemi šla za mě ještě trošku poladit, ale přesně tohle je cesta, jak jednoduše a efektivně nejenom remarketovat, ale tuhle informaci říct zákazníkovi také přímo v detailu produktu, když se bude rozhodovat jestli u vás objedná nebo ne…
No a samozřejmě právě na tyhle stránky můžete velmi levně cílit remarketing… Pojďme se podívat na jiný segment… Pokud prodáváte třeba příslušenství do koupelny a vaši zákazníci neví, jestli se dá vůbec poslat například sprchový kout přes e-shop, tak není nic jednoduššího, než jim to zase pomocí pár fotek a jednoho odstavce textu ukázat… Výborně to má zpracované třeba e-shop svetkoupelny.cz, kde to mají vyladěné skvělě. Všechny důležité otázky kolem dopravy tady máte zodpovězené a navíc díky tomu e-shop prodá perfektně to, že ty věci parádně balí… Já jako zákazník rázem nemám vůbec žádné obavy, že by se zboží po cestě mohlo jakkoliv poškodit…
Pro další inspiraci se můžete mrknout na stránku s cenou poštovného i k nám na x-trenink.cz… Zase dvě tři fotky, správně ztučněný text, abych se dozvěděl i při rychlém skenování vše důležité – přesně tak, jak jste už slyšeli v ESHOP BOOST a je to. Tohle úplně stačí… Pokud jsem na začátku říkal, že musíte remarkletovat chytře, tak je to právě sem – na statické stránky e-shopu na které máte v rámci remarketingu brutálně levné prokliky a cílíte skvěle na vjemy a emoce zákazníků…
Tohle je další tip a hlavně věc, která funguje perfektně – vyzkoušejte si nejenom na Vánoce, ale nechte to běžet celý rok. Tady mě vlastně napadá, že jsem k tomuhle tématu natočil úplně jedno samostatné video… Ukazuju tam na příkladu e-shopu LUKS BAREFOOT, kde právě těhle pár změn a „několik“ nových fotek v kombinaci s vhodnou reklamou přinesly Lence, majitelce tohoto e-shopu prodeje za bezmála 1,5mil Kč během 14 dní co se web takhle upravil… Síla fotek v kombinaci s textem je obrovská…
(8) Pište si všechno, příští rok to použijete
Pište si poznámky – o tom, co jste letos dělali, co vám fungovalo, co jste řešili už pozdě a byla to škoda. Taky si poznačte co si příští rok vzít na sklad ve větších počtech, prostě si pište všechno… To stejné je i v rámci marketingu – jak vám fungovaly kampaně, jaké newslettery jste posílali a kdy, poslali jste nějaký už pozdě, měl by příští rok odejít o týden dřív…? Ty zásadní marketingové věci se nevymýšlí znovu…
Co funguje se nemění, jen o tom musíte vědět. Proto je klíčové si tyto informace psát a za rok se do nich už třeba o prázdninách podívat a všechno začít včas připravit… Tyhle poznámky pro vás budou mít za rok hodnotu zlata… A bacha to není jen o Vánocích, já si tenhle „deníček“ píšu pořád, abych věděl, co příští březen udělat jinak, jak jsme komunikovali k zákazníkům třeba inventuru a to, že nebudeme pár dní expedovat a co na tom příští rok vylepšit… Jak nám jel letos Black Friday a co zase za rok tam udělat ještě lépe… Vždycky máte feedback z provozu, od zákazníků, od dodavatelů na všechny věci, které děláte… Tak si to pište, abyste to příště udělali ještě lépe… Tyhle informace mají pro vás opravdu hodnotu zlata.
(9) Začněte posílat videolettery
Videolettery – jednoduše ukažte zákazníkům tipy na dárky pomocí videa… Vemte do ruky telefon a na skladě ukažte pár produktů…Do newsletterů pak přidejte video a nazvěte je „videoletter“ a ukažte v nich zákazníkům třeba tipy na to „co frčí“… Často když máte manželku, která ví, že jezdíte na kole nebo chodíte hrát hokej, tak přesně neví, co aktuálně mezi cyklisty je nejvíc trendy… Proto když dokážete poradit a ukázat téhle cílové skupině možnosti a tipy na dárek, tak zase jednoduše získáváte další kladné body… A video v tomhle směru funguje parádně…
(10) Zákazník musí vědět všechno
(11) Když ne během roku, tak před Vánocemi musíte
(12) S live chatem dokážete během Vánoc úplné divy
(13) Žádný zákazník nemůže odejít bez alternativy
Alternativy – jednoduché pravidlo, kterým se řiďte a ne jenom během Vánoc… To pravidlo zní: zákazník nemůže odejít bez alternativy…Pokud zboží, které zákazník objednal nemáte skladem, tak od vás zákazník musí dostat nabídku alternativy… A je už na vás, jestli mu na jiný produkt/alternativu dáte o něco lepší cenu nebo ne, ale čím více budete tady aktivní, tím víc vám tohle pravidlo dokáže přinášet výsledky a často ze „ztracené objednávky“ získáte nového stálého zákazníka…
(14) Ukažte jak valíte
(15) Zkontrolujte si hodnocení na Heuréce
(16) Vánoční "kabát" e-shopu
Nalaďte web do vánočních barev – vaši jednotnou grafickou identitu / vizuál můžete hodit do vánoční podoby a tím ještě více navodit vánoční atmosféru a zároveň zákazníci díky tomu získají o něco větší důvěru ve váš e-shop, uvidí, že máte věci na webu aktuální a to vždycky působí dobře. Samozřejmě hezká grafika tady hraje prim… Dneska už si často super grafické výstupy dokážete udělat třeba v Canvě, která je na tohle perfektní. Takže pryč už jsou ty časy, kdy jste museli mít externího grafika a dlouze všechno řešit… Já když si vzpomenu, jak jsme na našem prvním e-shopu si pinkali s grafikem a agenturou pořád dokola sem a tam připomínky k bannerům a různým grafickým výstupům tak Canva je v tomhle za mě neskutečný posun. Pokud Canvu ještě neznáte, mrkněte na web mé ženy visnakova.com nebo negrafik.cz, to je jedno… Ona je v ČR jedním z oficiálních ambasadorů a lektorů tohodle skvělého programu. Naučí vás v něm dělat takovou grafiku ze které budete unešeni, ale hlavně vám bude perfektně podporovat prodeje a o to jde především…