Čtyři klíčové pilíře pro úspěch e-shopu
Snad každý e-shop, který dnes vznikne, má na začátku jasnou vizi i touhu a tím je cíl uspět. Prosadit se v konkurenci více než 40 000 e-shopů a prostě profitovat. Na tom není nic špatného, naopak. Jenže realita je často u většiny těchto e-shopů hodně rozdílná. V čem je ten zakopaný pes?
Úspěch není pro každého
V Čechách máme už víc než 50 000 e-shopů, úspěšných jich je však jen kolem 5%.
Za mě to je o tom, že většina e-shopů se dnes soustředí na špatné věci. Naopak ty důležité a klíčové úplně přehlíží. To je realita, která odráží i samotný obraz trhu. Jen zhruba 5% e-shopů je úspěšných a zbylých 95% už ne. Ta většina často jen přežívá, živoří a dřív nebo později je na trhu vymění noví, kteří kopírují jejich cestu a myslí si, že to budou oni, kdo uspějí. Jenže ani tahle strategie nefunguje, bohužel. 🤷♂️
Selský rozum a makat. To je vše.
V TALKshow ESHOP RESTART mluvil Otakar Janík z e-shopu svetplodu.cz o úspěšné cestě jejich e-shopu.
Nehledejte v tom žádnou Ameriku. I tohle jsem říkal v rámci mé přednášky na ecommerceday 2019 v Brně, kde jsem mluvil zhruba ke 200 e-shopařům přesně na toto téma. Každý se dneska snaží objevit ten pomyslný zlatý grál, snaží se najít informace, které mu pomůžou k tomu, aby byl opravdu úspěšný. I proto dnes hodně e-shopů doslova vymetá různé konference, sledují stovky videí a hledají kolem sebe pořád tuto “klíčovou myšlenku”. Jenže ona nikde není.
Problém je v tom, že na těchto přednáškách, ve videích, v různých článcích často uvidíte a uslyšíte informace, které sice hezky zní, ale to je celé. K realitě mají daleko. Často je publikují lidi, kterým říkám “šamani”. Oni totiž jen hezky mluví (často ani to ne) a to je vše 😇 Ve výsledku zjistíte, že jste jen ztratili čas, často i peníze a ten zlatý grál stále nikde…
Pamatujte na jedno. Jediné co potřebujete k tomu, abyste uspěli, je zapojit selský rozum a začít pracovat. To je vše. Obě věci máte už teď, ani pro ně nemusíte navštěvovat desítky konferencí, číst stovky stránek textů a nebo sledovat desítky hodin různých videí. Z toho budete mít jen zamotanou hlavu. Zapojte jak říkám svůj rozum a pusťte se do práce, to je celé! Tu práci za vás nikdo neodmaká, to bude bohužel na vás! 🚀
4 věci stačí
Jak se odlišit pomocí 4 klíčových věcí v rámci e-shopu jsem rozebíral také v rámci mé přednášky na Ecommerce Day.
Za sebe vám mohu říct, že proto abyste v dnešní době uspěli stačí, abyste zapojili do praxe tyhle 4 klíčové pilíře. Vím o čem mluvím, postavil jsem na nich jak můj první e-shop, který byl 7 let po sobě největším hokejovým e-shopem u nás (v roce 2016 jsme ho následně prodali). A na úplně stejných principech stojí i můj aktuální e-shop x-trenink.cz, který jsem zakládal v roce 2020 a už po pár měsících na trhu se zařadil mezi přední české e-shopy s tréninkovými pomůckami na hokej. 🥅 🏒
Přesně tyto 4 zásady podrobně rozebírám a řekl jsem je zatím zhruba 300 českým majitelů e-shopů, kteří si prošli mým programem ESHOP RESTART. Řada z nich byla ve fázi, kdy chtěla své e-shopy zavřít. Jiní jen tak přežívaly a měly obraty v řádech desítek tisíc ročně. Takže nic moc. Řada z těch 300 e-shopů ale zvedla zadek a zavedla tyto 4 pilíře do praxe a následně se jim díky tomu výrazně proměnil celý jejich e-shopový byznys. Dnes to jsou e-shopy, které mají obraty v milionech ročně a neustále rostou a jsou inspirací pro ostatní e-shopy v jejich segmentech. Tak to prostě je.
Proto, pakliže chcete v dnešní době uspět, přečtete si pečlivě tyhle 4 oblasti a zamyslete se nad tím, jak byste je mohli co nejrychleji aplikovat i u vás.💡
1) správný směr + strategie
Strategie e-shopu je velmi důležitá a měla by vám jasně definovat směr, kterým se vydáte.
Hodně e-shopů za mnou chodí a říkají: já neprodávám, nedaří se mi, co mám změnit, aby se to otočilo? Já se jich vždycky zeptám: řekni mi, jakým směrem jdeš. Jakou máš strategii. A řekni mi tři důvody, proč bych si u tebe měl nakoupit. A víte, jaká je jejich nejčastější odpověď? Jen krčí rameny a řeknou, že neví. Jenže pakliže nevíte jakým jdete směrem, nemáte ani strategii, tak je vše hodně složité. Tohle je první věc, kterou musíte udělat a to hned.
2) popisky & statické stránky
Podívejte se na ukázku popisků na mém e-shopu x-trenink.cz.
Většina e-shopů dnes napojí feed, natlačí na své stránky stovky často i tisíce produktů a hned si zprovozní PPC reklamu a myslí si, že jako mávnutím kouzelného proutku začnou prodávat. Jenže ono nic. Není se čemu divit, takhle to nefunguje. Proto, abyste začali prodávat musíte začít působit na vjemy a emoce u svých zákazníků a to jak v rámci popisků, tak také na statických stránkách na webu. A tohle rozhodně nesplní popis produktu z feedu a nudný obsah na webu.
Jak jednoduše probudit ty správné vjemy a emoce, tak přesně tohle je jedním z klíčových témat mého posledního programu ESHOP BOOST, kde přesně ukazuji, jak jen díky této malé změně dokážete prakticky okamžitě nakopnout váš e-shop do úplně jiných čísel. Jenže většina e-shopů na to kašle a myslí si, že čím více peněz narvou do reklamy, tím více prodají. Ale tahle rovnice nefunguje, naopak vede k ještě rychlejšímu konci.
3) exelentní a blesková komunikace
Komunikace pro mě vždy byla naprosto zásadní a nejinak je tomu i v rámci x-trenink.cz.
Nedá se říct, jestli texty a popisky jsou důležitější než komunikace a nebo naopak. Každopádně bez textů ani komunikace nebudete nikdy prodávat tak, jak byste mohli. Výhodou je, že dneska naprostá většina e-shopů neumí komunikovat a jejich komunikace je doslova “na úrovni roku 1960”. Zkuste napsat 10 vašim konkurentům dotaz na produkt a uvidíte, jak zareagují, jak komunikují se svými zákazníky. Komunikace je dnes základ všeho, jenže kdo se tím řídí…?
A komunikace to není jen e-mail a telefon. Komunikace je třeba i to jak komunikujete na Heuréce, jak komunikujete tzv face to face a řada dalších interakcí, které denně máte. Díky komunikaci se můžete také naprosto jednoduše odlišit od vaší konkurence a dokonce si i efektivně navýšit obrat. I tohle rozebírám do detailu v obou mých programech ESHOP BOOST i RESTART. 😉
4) reklamace = nejlepší forma reklamy
Reklamace na našem e-shopu x-trenink.cz.
Co děláte, jak se tváříte, když vidíte, že vám přišla nějaká vratka nebo reklamace? My si vždycky říkáme: super, reklamace! Jdeme na to, ať ji vyřešíme co nejrychleji a uděláme si skvělou reklamu. Jenže, jak dneska reaguje většina e-shopů, když jim přijde reklamace? Úplně obráceně. Přitom díky reklamaci si můžete vybudovat skvělé jméno a dokonce si i výrazně navýšit obrat.
Závěr? Jednoduchá rovnice
Není potřeba toho už víc psát. Podívejte se na video, které jsem k tomuto tématu natočil, máte ho úplně nahoře v tomto článku. 🎥 Pokud pochopíte tyto 4 zásady a budete se jimi řídit, přenesete je do praxe, budete na nejlepší cestě otočit kormidlo vašeho e-shopu úplně jiným směrem. Rázem se začnou dít věci, které si ani teď nedokážete představit. Na to vemte jed 💪
Máte dotaz kolem e-shopu? Napište mi
Podívejte se na můj e-shop x-trenink.cz.
Co si o tomto tématu myslíte? Jaký je na to váš názor? Budu rád, když se o něj podělíte dole v rámci diskuze pod tímto článkem. ⬇️ A pokud máte jakoukoliv otázku kolem vašeho e-shopu nebo vašeho podnikání nebojte se mi napsat. Rád vám řeknu svůj názor i doporučení na konkrétní situace, abyste se posunuli nejen dopředu, ale dělali hlavně věci, které vám přinesou výsledky. V rámci individuální spolupráce pak můžeme jít ještě hlouběji.